måndag 6 september 2010

Jag säger bara MYGG!!!!

Idag var det lydnadsträning med gruppen i F-bo.

Har aldrig varit med om såååå hungriga myggor. De fanns överallt. Stackars hundarna var till och med helt överösta med myggor.

Vi blev inte så många....Daniel, Björn och jag.....och så gästspelade Anneli i sittande i grupp och i platsliggningen.

Började med sittande i grupp....
Min hund la sig ner två gånger.....säkert på grund av myggorna. Det var nämligen fler än Moony som la sig ner. Inte lönt att skälla på henne.... Bara hoppas att det är mindre myggor nästa gång man tränar.

Platsliggningen gick UA.. inte ett knyst från hennes sida. Annelis hund gav ifrån sig ett litet snack en stund innan vi gick tillbaka.


Sen värmde jag upp lite innan det var dags för fritt följ.
Fick gå längre sträckor idag....där var en som ville testa om Moonys kontakt släppte..men hon var fokuserad idag...Kan inte klaga på det. Stegförflyttningar - sådär... Vänster bra... Höger bättre än förr men mer att träna på. Bakåt - inte OK än. Men i huvudsak ganska bra fritt följ idag.

Björn fick också sin beskärda del... Och Clara fixade det fint idag.. inte många sneda sittningar och bra kontakt.


Sen tog vi inkallning med ställande o läggande:
Har en hund som har svårt att ligga kvar när TL säger "kalla in". Lät honom säga det mååånga ggr och hon ryckte till 2 ggr. Ställandet var lite sent - men ändå bra för att vara vi. Gick inte ända ut... ställde henne sen och körde ligg = FINT.....körde resten och hon fick belöning på vägen in.
Körde några ggr till för att kolla om hon stannade kvar istället för att tjuva.. Till slut låg hon lugnt utan att rycka till.


Sen fick hon vila medan Björn kördes i dumrutan.
Lägger ut nån film här (om det går) så att du kan titta på nån del av momentet Björn!


Rutan var det dags för efter detta... Såg hela tiden att Moony egentligen hade mer fokus på konen som stod till höger om rutan. Men jag skickar ändå iväg och hon går först åt höger...men svänger av i en vid båge och går in i rutan framifrån.....där tar hon FM...och stannar fint. Fram och bus o beröm.


Kör hopp apport sen också... Njaaaaaa......på väg att tjuva.... Hoppar men vill inte hoppa på väg in.
Igen.......struntar i att hoppa på vägen ut. Jag glömmer helt skallen så hon får fortsätta och ta apporten. Hoppar dock på vägen in.
Igen....och här hoppar hon både ut och in...helt OK


Avslutar efter detta - då vi är helt sönderstuckna av alla "vampyrmyggor"

En bra träning trots allt....

Ha en bra vecka!!!!
Nina o Moony

3 kommentarer:

Jeanette sa...

Mygg är pest. Förra veckan när jag tränade med mina wheaten vänner samlade jag på mig lite drygt 30 myggbett. Har nu fått veta att det finns Fjällräven kläder som inte går att bli stucken igenom ska utrusta mig med såna till nästa säsong:)

Anonym sa...

Ja, kanske en bra idé!
Hur går det med kängor?
Jag är så himla nöjd med mina...inte bara nätta...utan snygga också. Om man själv får säga det.
//nina

Wallander o GW Persson sa...

Fy för myggorna, förstår att det var svårt att sitta still och bara bli anfallen.

Vad bra att det verkar ha varit lugnt & tyst i klassen!

Är filmerna bara för Björn... jag kan inte se ett skit!!!